header 1594x565
18 april 2019

VBO-borrel over fietsen en auto’s

De leden van VBO Fresh World ontmoetten elkaar op 17 april in de showroom van Peter Terlouw Tweewielers aan de Voordijk. Mark Terlouw vertelde iets over de geschiedenis van het bedrijf van zijn vader Peter.

De voormalige automonteur Peter Terlouw had in 1998 nog niet durven dromen dat hij anno 2014 zijn fonkelnieuwe tweewielerzaak aan de Voordijk 275 zou openen. Peter Terlouw rolde destijds in de tweewielerbranche door het helpen van zijn vader, die sinds 1976 aan de Klipper in de wijk Buitenoord (hij deed het erbij als vrachtwagenchauffeur) en vanaf 1995 aan de Dorpsstraat, tegenover Keukenstudio Konijnendijk, naam had gemaakt als prima adres voor gebruikte fietsen. In 1998 besloot Peter zijn baan op te zeggen en de zaak van zijn vader over te nemen. Hij nam in 2001 de winkel van Bas Kok over, en op die plek groeide de zaak uit tot een drukbezochte tweewielerspecialist. Er waren uitbreidingen (2002: Doormanplein 1, 2012: voormalige drukkerij aan de Singel) nodig om de groeiende stroom klanten te kunnen bedienen. De opening van de grote showroom van 3000 vierkante meter aan de Voordijk is het voorlopige hoogtepunt in het bestaan van de succesvolle tweewielerwinkel, waarin de elektrische fiets aan een gestage opmars is. Het bedrijf heeft 22 medewerkers en verkoopt per jaar zo’n 12.000 tweewielers.

Heinenoordtunnel

De VBO-borrel aan de Voordijk bood ook podium aan twee medewerkers van Rijkswaterstaat. Zij vertelden over de aanstaande grootscheepse renovatie van de vijftig jaar oude Heinenoordtunnel. Het werk zal in 2023 en 2024 worden uitgevoerd. Maar vanwege de enorme impact op de verkeersstromen in de Rotterdamse regio is de communicatie erover nu al begonnen. Het karwei gaat zo’n 150 tot 160 miljoen euro kosten.

De tunnel is geopend op 22 juli 1969 door minister Bakker en verving de later gesloopte Barendrechtse brug. De tunnel heeft twee buizen, met in iedere buis oorspronkelijk twee stroken snelweg en een strook voor het langzame verkeer en fietsers. Omdat bleek dat deze tunnel voor een te kleine capaciteit was gebouwd, is in 1991 een tijdelijke oplossing uitgevoerd, door de oostelijke buis uit te breiden met een extra snelwegstrook, ten koste van de strook voor langzaam verkeer. De Tweede Heinenoordtunnel werd in de jaren 90 van de twintigste eeuw aangelegd. Deze tunnel is er voor het langzame verkeer. De snelweg in de (eerste) Heinenoordtunnel kreeg toen ook in de westelijke buis drie rijstroken. De tweede Heinenoordtunnel is geopend op 16 september 1999 door (toenmalig) prins Willem-Alexander.